Hem » Blogg » Vecka 51: Rotary Global Grant Sri Lanka

Vecka 51: Rotary Global Grant Sri Lanka

Hej Rotarianer,

Tredje adventsljuset är tänt och själv är jag på väg från traditionsenligt besök på Skansens julmarknad. Bor du i trakten eller har vägarna förbi Stockholm helgerna före jul rekommenderar jag varmt ett besök på julmarknaden i vårt Sverige i miniatyr, om du inte redan upptäckt den. Förra årets ruggiga regniga besök på marknaden byttes i år ut mot allt solsken som en decemberdag kan prestera.

Om det var solens strålar, den sedvanliga inledande glöggmuggen eller den fina vedbrasan som värmde vet jag inte, men gott var det, på alla tänkbara sätt.

Min absoluta favorit på Skansens julmarknad är Stockholms Glasbruk där du först står och tittar på hur de skickliga glasblåsarna skapar en vacker julgranskula av glas.

Sedan går du till butiken och köper glaskulan, eller bara njuter av allt vackert. Jag fick även en pratstund med Karin Hammar, som berättade att hon är tredje generationens VD/ägare av glasbruket. Missa inte att läsa om företagets spännande historia i länken ovan.

Nöjda med julklappsfynd i form av konsthantverk (kan inte avslöja närmare än så just nu!) travade vi in mot stadens puls och glimrande juleljus för att göra halt vid Dramaten. Och ordna med förnyandet av teaterabonnemang. Vårsäsongen ser minst sagt lovande ut och förväntan är skyhög som vanligt.

På vår digitala resa genom Sverige för att lära känna varandra i klubben hamnar vi nu i trakterna kring Stockholm, närmare bestämt hos Anders Fogelberg. Mannen som har som mål att det ska hända som vi andra bävar för – Att folk somnar när vi talar till dem!

Veckans medlemspresentation:

Han får folk att somna – Anders Fogelberg

Ja, så är det. Jag har talat in en ljudfil som hjälper personer som har svårt att somna. Lätt att Somna heter den. Jag har spelat in den med lugnt tal och fantasifulla historier, bara att lyssna så somnar du. Den finns bland annat hos:

Men nu vill jag istället pigga upp dig med att berätta att jag också har en konsultverksamhet med opinionsbildning, ledningsarbete och grupprocesser. Mer info finns på: www.periskop.se

Min födelsestad är Göteborg, fast jag flyttade till Stockholm för hur längesen som helst. Det var på Ingemar Stenmarks och Björn Borgs tid, båda förresten födda samma år som jag… Ja, ni vet vilket…

Under flera år jobbade jag som opinionsbildare hos en av de största aktörerna i den kategorin, intresseorganisationen Företagarna. Ett otroligt viktigt arbete (i Sverige och Bryssel) för att skapa goda förutsättningar åt våra företag. Jag talade och skrev, oftast under eget namn, men också som spökskrivare. Visst är det en fin titel. Inte bara sömnhjälpare utan också spökskrivare, det ligger fint i ett cv.

Porträttfoto: Fredrik Hjerling

Fast inte bara det, jag har även varit produktutvecklare på Norstedts Juridik och vunnit pris för årets CD. Det var i början av nittiotalet (före internetgenombrottet) och jag utvecklade en cd för att revisorer skulle slippa släpa en massa regelsamlingar och annat tungt i sina portföljer.

Och nu gillar jag att fotografera, bilder som jag ställer ut och som jag också använder till mina hemsidor. Något annat kul är att jag nu lär mig marknadsföring i sociala medier, vilket är ett mycket annorlunda sätt att tänka. Viktigt att underhålla och bjuda på kunskap. Givetvis har jag en lätt-att-somna-sida på FB (gilla gärna)!

Två söner har jag, en är it-konsult och den andre ska bli lärare.

I Rotary E-Club 2410 vill jag ge av min kunskap och utbyta intressanta tankar med andra medlemmar.

Tack för att du höll dig vaken,

Periskop Förlag AB
Tel 0736 81 36 81
anders@periskop.se

Min förhoppning är att vi ska få in en liknande presentation från alla er medlemmar.
Glöm inte att uppdatera er presentation på rotaryeclub.se
Kom gärna med förslag på veckoföredrag!

Veckans föredrag handlar om ett Rotary Global grant project i Sri Lanka.

Nästa 27:e-möte: (ansvarig: ännu ej delegerat av president)

2018

• Måndag 29:e januari kl 20.00 – 21.00: Margaretha Wargelius, Ordförande för Rotary Doctors, Sverige

Vattenprojektgruppen (ansvarig: Charlotte Ahlberg)

• Torsdag 22:a mars 2018: Världsvattendagen

Yrkesnätverket (ansvarig: ännu ej delegerat av president )

• 27:e-möte tisdag 27:e februari kl 20.00 – 21.00: Fokusämne: Vårt Yrkesnätverk

Rotary Fellowship Art&Culture (ansvarig: Lisa Svahn)

• Lisa ska ta reda på hur vi gör för att komma igång.
  • Intresserade medlemmar hör av sig till Lisa, så vi kan bilda en projektgrupp.

Kalender för hela verksamhetsåret 2017/2018 hittar du på http://rotaryeclub.se/wp/events/

Hör gärna av er med reflektioner, frågor och synpunkter om stort och smått.

Önskar er en riktigt God Jul 0ch Gott Nytt År

Varma Rotaryhälsningar