Hem » Blogg » Historien om Klarna

Historien om Klarna

Mångmiljardföretaget Klarna startades av tre handelsstudenter förändrade helt vårt köpbeteende på nätet och detta bara på några få år – samtidigt har Klarna fått hård kritik för att locka unga i skuldfällan. Lyssna till författaren Jonas Malmborg som skrivit en bok om företaget.

OM DU GÄSTAR FRÅN ANNAN ROTARYKLUBB! Var vänlig skriv hela ditt namn (för- och efternamn) samt den email-adress (samma som du använder i Rotary) och namnet på din klubb – då underlättar du för oss att registrera närvaron.

• Ta del av föredraget.
  • Närvaro registreras endast för kommentarer på senaste veckans föredrag, dock är ni välkomna att se de äldre föredragen med.
  • Skriv i kommentarsfältet vad du tyckte om föredraget. Glöm inte dina uppgifter om namn, klubbnummer och den email adress du använder i Rotary. Detta för att vi ska kunna närvaroregistrera dig.
  • Köp en eller flera vattenflaskor för 20 kr/st till vårt vattenprojekt genom PayPal (längst ned på sidan).

Genom att lämna din kommentar (och betala in till vårt vattenprojekt via PayPal) har du visat att du närvarat på denna veckas Rotarymöte. Du godkänner också att vi sparar din email-adress och kan komma att skicka dig ett nyhetsmail – men du kan när som helst välja att sluta prenumerera på dessa.

1. Johan Bengtsson säger:

Trevligt med ett föredrag på ett lite annat tema än det (i detta sammanhang) så vanliga miljötemat 🙂

Klarnas grundare är skickliga entreprenörer och tjänsten fyller en betydelsefull funktion på marknaden. Problem uppstår i alla sammanhang och för egen del skulle det aldrig falla mig in att moralisera över ett gäng driftiga studenters landvinningar på grund av vissa människors osunda köpbeteenden. Vi behöver fler företagare, uppfinnare och entreprenörer! Klarnas grundare är – liksom många andra – viktiga förebilder och inspiratörer.

• Rotaryklubb - Rotary E-Club 2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  2. Thomas Landberg säger:

Inget nytt men man får respekt för Klarnas entreprenörskap.

• Rotaryklubb - Rotary E-club 2410
  3. Karin Bondéus Hedelin säger:

Man skulle kanske läsa boken och bilda sin uppfattning efter det.

4. jonas nilsson säger:

Det var förstås inte Klarna som skapade köpfest på kredit, det har som framförs bankerna m. Fl. gjort, inte minst stimulerat av fulla ränteavdrag mot inkomst på 70- talet.
    En fantastisk entreprenörsinsats och en svensk företagsresa, vilket vi saknar många nya som vågar och gör. Även HM började på sin tid men en entreprenörs strumphandel på postorder mm, och Bahco var en mans smarta ide med ett klurigt verktyg… Var tid har sitt. Produkter kan man ogilla och avstå för egen del, men ändå vara imponerad över företagets utveckling.

• Rotaryklubb - 2410
  5. Lars-Åke Dahl säger:

Håller med om att inslaget var lite ”tamt”. Att Klarna och andra liknande bolag har gjort 10.000-tals ungdomar till ”kunder” hos inkassobolag och kronofogden tycker jag är tecken på att något är fel. Kanske långivare som ej kan visa att de gjort en seriös kreditprövning inte skulle få tillgång till nu gällande lagregler med dröjsmålsränta, kronofogde etc (som ju tillkom i en annan tid), utan bara själva få ta förlusten direkt??

• Rotaryklubb - Uppsala Linné RK, 51634
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Swish
  6. Johan Ekberg säger:

Intressant men mest redan välkänd info

• Rotaryklubb - 2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Swish
  7. Arne Thorfinn säger:

Lite virrig presentation. Klarna har tjänat pengar på betalningspåminnelser, vilket jag fått erfara några gånger. Men huvudinkomstkällan är väl ändå avgifter för kundkrediterna, och hur de är konstruerade verkar inte vara så lätt att fatta. Och inslaget gav inte några svar.

• Rotaryklubb - Rotary e-club 2410
  8. Pernille Belter säger:

Personligt tror jeg også, at strukturen i betalingsmulighederne her i Sverige hjalp Klarna på vej. Da jeg flyttede hertil fra Danmark, var jeg vant til ”Dankort”. Et bankkort, som man kunne betale med overalt i butikkerne i Danmark og som også fandtes med Visa tilknyttet, så det duede i udlandet. Her i Sverige kunne vi i 2007 ikke få noget Bankkort, som kunne det. Og derfor fik jeg mit første (og eneste), rigtige kreditkort – et Mastercard – for at kunne betale rundt omkring og skulle så til at vænne mig til at huske at betale regningen på det hver måned for netop at undgå at blive nogens cash cow. Og det er da også det kort, jeg typisk bruger ved check out på nettet med Klarna aht til at holde system i diverse konti på tværs af grænsen….
    Det ærgrede mig dog for nyligt at ha’ købt noget i en online-butik fra Stockholm, som sidenhen viste sig at være Asien-baseret, og jeg kunne bagefter finde en masse dårlige anmeldelser af dem, hvor folk også ankede, at Klarna overhovedet arbejdede sammen med dem. Beløbet var ikke stort, og jeg fik en del tilbage, da varen IKKE svarede til det lovede (og det ville være noget dyrere at sende den tilbage til Kina), men det ændrer ikke på, at de burde afskære samarbejdet med nogen, som udgiver sig for at være lokale og så ikke er det.

• Rotaryklubb - E-club