Vecka 15: 8 lärdomar för att skapa företag där anställda gläds

Hej Rotarianer

Det blir ett väldans kort nyhetsbrev den här veckan då jag befinner mig på resande fot. Och på tal om resor, funderar du på att åka till Rotarys International Convention i Hamburg? Hör gärna av dig då det finns flera i klubben som kommer att delta och kanske vi kan arrangera någon form av samåkning. För dig som inte har möjlighet att närvara på plats så erbjuds livestreamade, inspirerande föredrag. All information finns på den här sidan.

Veckans föredrag

De flesta företags verksamhet utgår ifrån en uppsättning regler: obligatoriska semesterdagar, reseregler, arbetstider, årliga mål. Men vad händer om ett företag tittar mindre på kontroll och mer på förtroende? Patty McCord, den tidigare legendariska HR-chefen på Netflix, delar med sig av insikterna som ledde till att hon slängde ut handboken genom fönstret.

Ha en skön vecka

Åsa Gilbertson, president

12 kommentarer

  1. Harry Sandberg säger:

    Välkända sanningar.

    Kommentar

    • Veckans föredrag: Patty Mccord
    • Rotaryklubb: TRK Stockholm Söder
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): PayPal
  2. Lena Nilsson säger:

    Intressant föredrag med en engagerad föredragshållare. Egentligen inga nyheter som presenterades.

    Kommentar

    • Veckans föredrag: Vecka 15 Patty Mc Cord
    • Rotaryklubb: Rotary e-club 2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  3. Örjan Nilson säger:

    Väl kända sanningar.

    Kommentar

    • Veckans föredrag: Patty Mccord
    • Rotaryklubb: Stockholm Djurgården Rotaryklubb
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): PayPal
  4. Anders Ehrngren säger:

    Låter som självklarheter i mina öron, men det kanske inte är så enkelt.

    Kommentar

    • Rotaryklubb: Hjo Rotary Club
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Swish
  5. Britt-Marie Björlingh säger:

    Det är en konst i sig att göra sina anställda nöjda.

    Kommentar

    • Veckans föredrag: Patty Mccord
    • Rotaryklubb: E-Club
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  6. Per Alm säger:

    Enkla och mycket klargörande råd, som verkar självklara

    Kommentar

    • Veckans föredrag: Patty Mccord
    • Rotaryklubb: Lund Kloster RK 133 10
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Swish
  7. Bo Persson säger:

    Intressanta lärdomar som Patty Mccord bjuder på. Är det inte naturligt att vi lever efter värderingar. Tufftatt påstå ”att nystartsidéer är idiotiska.

    Kommentar

    • Veckans föredrag: Patty Mccord
    • Rotaryklubb: Borlänge - Stora Tuna
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): PayPal
  8. Lars-Åke Dahl säger:

    Ja, så kan man också beskriva det

    Kommentar

    • Veckans föredrag: Patty Mccord
    • Rotaryklubb: Uppsala Linné RK, 51634
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Swish
  9. Pernille Belter säger:

    Sikken en dejlig udstråling hun har. Jeg kan godt forstå, hun arbejder med mange start-ups. Man har tillid til hende.
    Især 3’eren med at være indstillet på, at arbejdsstyrken viser flere og flere churner-tegn har jeg haft svært ved at forlige mig med. Noget i mig er modstander af, at man bare er der, ”når det er sjovt”. Det matcher opdragelsen med at tage det sure med det søde, og selvom det har sin berettigelse, kan jeg også se fordelen i at forsøge altid at ha’ folk, der virkelig nyder deres opgaver, og så må man håbe, at det er selvforstærkende, så der bliver ved at komme nye til og så en større del bliver ”sjov”.

    Kommentar

    • Veckans föredrag: Uge 15: Patty McCord
    • Rotaryklubb: Rotary E-Club 2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Swish
  10. David Krug säger:

    Så sant. Kul att hon nominerats till nobels fredpris.
    https://www.plantbasednews.org/post/vegan-climate-activist-greta-thunberg-nominated-nobel-peace-prize

    En sak som är synd är att folk tror och tycker att det främst skulle kännas som en uppoffring att bli vegan och att de inte vet att de efter några månader till ett år i de allra flesta fall kommer se det som en av de det bästa förändringar som de någonsin gjort som person och familj och att de kommer njuta v bättre hälsa, bättre samvete, mindre magbesvär, enormt mycket mindre oro och risk för topp 10 allvarliga (fatala) sjukdomar som hjärtsjukdomar och i princip samtliga former av cancer. Plus växande empati för allt och alla, djur som människor och ett fredligare sinne över lag, vilket kan förändra samhället mycket.

    Mer om hälsofördelar i detta föredrag. Skulle kanske vara ett bra veckans föredrag, som kan förlänga liv?
    https://www.youtube.com/watch?v=30gEiweaAVQ

    Ibland är det lättare att välkomna en personlig förändring om man förstår att man får så mycket tillbaka själv, liksom ens familj, än om man tror att man bara gör det för att ”kanske i längden skapa miljöförändring”.

    Kommentar

    • Veckans föredrag: All we have to do is to wake up and change
    • Rotaryklubb: Rotary E-club 2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
    • Pernille Belter säger:

      @ David – da jeg tidligere har forsøgt at svare i en tråd, og det så er kommet op for sig i stedet.
      Er det personlig erfaring, du trækker på mht veganere?
      Selv spiser jeg ikke kød men gerne fisk, æg, mælk etc og har ingen problemer med at få mine proteiner (og jeg er meget glad for linser og bønner). Men jeg har haft venner, som ikke kunne holde vægten (oppe) på en vegansk diæt, og som ved et større traume havde så svagt et immunforsvar, at det tog dem virkelig lang tid at komme sig. Det kan godt skræmme lidt, når man oplever det, men selvfølgelig er der mange faktorer involveret.
      Hvordan gør du, hvis det er en del af din hverdag?
      Vh
      Pernille

      Kommentar

      • Veckans föredrag: Kommentar til David på Greta Thunberg
      • Rotaryklubb: Rotary E-Club 2410
      • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Swish
      • David Krug säger:

        Hej Pernille!
        Jag såg detta först nu, men svarar gärna på frågor om sånt här, så vem som helst är välkommen att maila mig på mitt förnamn@efternamn.se för råd och har jag inte tid att skriva uppsatser eller kunskapen som krävs så kan jag gärna vidarebefordra er till var ni kan hitta svaren på det mesta, eftersom jag efter 10 år på olika vegansk kost har hunnit oroa mig för det mesta, bli frågad om det mesta och läsa på om det mesta.

        Ja jag syftar både på statistik (för källa se länkar t.ex.) och personliga erfarenheter och erfarenheter för tiotals personer som jag umgåtts/umgås med, både vänner och bekanta som jag träffat genom sammankomster med frukt/vegan/hälso-tema.

        Hur märkte dina vänner att immunförsvaret blev sämre?

        Vi kan dela in din fråga i två delar, immunförsvar och viktbalansering, båda är enklare som vegan än allätare enligt min erfarenhet:

        1/ Hur man äter för att ge kroppen förutsättningar att bygga ett starkt immunförsvar:
        Enkelt svar: Problem med immunförsvaret har ofta samband med toxiner i kroppen och möjligen näringsbrist i kombination så då bör man ät mat med hög mängd näring och med kelerande (toxinutrensande) effekt, vilket innefattar de flesta råa frukter och grönsaker vilket kan verifieras i all möjlig medicinsk litteratur om man vill nörda in sig på det. 🙂
        Vill man få en väldigt hög, snabb immun-boost så kan man använda rå ingefära, gurkmeja, citron, ekologiska citronskal. Jag och många med mig har t.ex. använt detta för att bli av med allvarlig lunginflammation, men då pratar vi inte lite ingefära som krydda i maten utan stora mängder ingefära mixad med vatten.

        Generellt sett, Ju mer lokala, lågbesprutade, obesprutade, naturliga, väl mognade, ekologiska, obestrålade och mindre kommersiella grödor från mindre utarmad jord, desto nyttigare, men oavsett vilket är de oftast bland det nyttigaste man kan äta och nyttigare val än alternativ inom processad mat eller djurprodukter. Så länge de inte är genetiskt modifierade, vilket i Sverige till stor del inte är lagligt ännu, tror jag, tack och lov. Undantag finns dock. Att undvika GMO är ofta av högt värde om man har immunförsvarsproblem.

        Någon med lågt immunförsvar (eller depression) skulle jag alltid råda att kolla sin näringsstatus genom ett blodprov varannat åre eller så, vilket är gratis i sverige om man orkar argumentera för det och stå på sig och läsa på, men om man inte orkar tjafsa med läkare som ogillar pålästa patienter (tyvärr väldigt vanligt) så kan man med fördel köpa sig ett stort näringstest på t.ex. werlabs https://werlabs.se/blodprov/ vilket jag själv haft väldigt mycket nytta av som komplement till svenska vårdens tester och utan egna tester skulle jag inte må så bra och vara så fri från depression som jag är, då jag t.ex. hittade en zinkbrist på detta sätt, som hade skapat en flerårig nedstämdhet som försvann så fort jag kompletterade med zink.

        2/ Hur man kan gå upp i vikt utan att konsumera djurprodukter, olja, margarin, rörsocker utan hellre mer nyttiga saker (om man nu inte vill gå ned i vikt, vilket ju många vill, men en hel del också inte vill).

        Det allra enklaste om man är ute efter att gå upp i vikt utan att vara ohälsosam är att köpa färska dadlar (ej torkade) och en stavmixer. För att spara tänderna rekommenderar jag inte att tugga i sig dem som de är varje dag.

        Mixa istället t.ex. dadlarna i fruktsmoothies eller vatten (i vatten blir det hälsosam ”energidryck” och kallas därför skämtsamt ”dateorade” efter gatorade). Ett paket tror jag är ca 2000 kalorier, dvs nästan rekommenderat dagsintag för en vuxens person (beroende på hur stor/liten/aktiv personen är är normalt rek. dagsintag ca 15800-3500). Man ska inte mixa högt fruktsockerintag med högt olje/margarin/fett-intag i längre perioder, så överdriv inte med på fetter men ät obegränsat med sta frukter, smoothies, dadlar, osv.

        Kolla vid intresse också upp low fat raw vegan bakverk som om de inte har mycket fett men stor del dadlar är väldigt goda. Man kan göra chokladboll-liknande bollar med dadlar som bas t.ex.

        Jag tillhörde den stora del av befolkningen som mottog min veganska viktminskning med öppna armar, var jätteglad för den och hade stor nytta av den vid t.ex. skateboardåkning. Jag kände mig som jag gått bakåt 20 år i tiden kroppsmässigt initialt när jag bytte kost och väldigt många gillar ju det. Men mitt immunförsvar blev till synes bättre eller oförändrat samtidigt som jag hade en stor viktminskning. Däremot frös jag mycket under svenska vintrar och fick klä mig varmare eller som nu, hålla mig i varmare länder. 😉

        Efter 6 månader till 2 år anpassar sig ofta också metabolismen och man är inte längre riktigt lika immun mot att lägga på sig vikt bara för att man äter mycket frukt och grönt. 😉 Men det blir aldrig lika svårt att hålla sig i trim som om man äter kött och mejeriprodukter.

        Det ska nog besvara dina två frågor tror jag, välkommen att fråga mer.

        Jag har djupdykt väldigt mycket i det här och en av mina bästa vänner är certifierad nutritionist, vegan, raw food-kock, rådgivare och internationell föreläsare i ämnet så jag har bollat mycket med honom och hans mentor och även läst på mycket själv. Jag är 99% säker på att din väns problem går att råda bot på ganska enkelt om personen är öppen för att prova vissa sätt att äta och kanske göra vissa tester.

        Människor är av naturen försedda med ett fantastiskt immunförsvar och när det inte fungerar som det ska finns det nästan alltid en anledning att hitta, oavsett vad vissa läkare kanske skyller på när de inte hittar dem. Ord som ”kronisk sjukdom” eller ”genetisk sjukdom” missbrukas väldigt, väldigt mycket på grund av läkarkårens okunskap om kostens betydelse. Tråkigt nog. Med undantag för grupper som läkare för framtiden och deras amerikanska motsvarighet t.ex. Det finns många läkare som försöker skapa en förbättring!

        Jag har träffat hundratals hälsosamma veganer inklusive ordföranden i organisationen läkare för framtiden och sett hundratals timmar om vegansk kosthållning och har aldrig hört talas om sänkt immunförsvar, men!…

        Jag har såklart träffat en och annan onyttig vegan också och man kan såklart äta en onyttig och näringsfattig vegansk kost också, t.ex. 99% pomme frites, chips, popcorn, socker, olja, microvågslagad mat, hårt kokad, stekt, friterad mat och så vidare.

        Nu tillbaka till arbetet, lycka till och hörs kanske!

        Kommentar

        • Veckans föredrag: All we have to do is wake up and change
        • Rotaryklubb: Rotary E-club 2410
        • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *