Hem » Blogg » Veckobrev vecka 30 – Om haven runt jordklotet – varför olika hav inte blandas

Veckobrev vecka 30 – Om haven runt jordklotet – varför olika hav inte blandas

Hej Rotaryvänner!

Denna vecka skriver jag veckobrevet från den Grekiska ön Skiathos. Resan hit gick bra efter 2 sprutor coronavaccin och ett PCR test eftersom det bara gått 11 istället för de 14 dagar som krävdes för att besöka landet utan. Undantaget för smidigheten att ta sig hit var 1,5 timmars försening från Landvetter då de hade någon form av systemhaveri för bagaget (vi fick med oss allt bagae till slut. När man befinner sig så nära havet så förs tankarna osökt till hur haven egentligen fungerar, vilket ledde till veckans föredrag. Det visar sig att olika salthalt och temperaturer gör att haven runt vårt kära jorklot inte alls är de samma, trots att haven de facto ”hänger ihop”! Vändigt intressant tycker jag.

Utsikt från hotellrummet på Villa Alexis på Skiathos, en idyll!)
Utsikt från hotellrummet på Villa Alexis på Skiathos, en idyll!

Veckans föredrag

I veckans föredrag får ni som jag nämde ovan mer information kring hur våra var runt jordklotet trots att de hänger ihop är olika, vilket för mig är något helt nytt! Hoppas ni tycker informationen är lika intressant som jag tyckte att den är: https://youtu.be/U93QRMcQU5Y

Skulle du vilja hålla ett föredrag om något intressant ämne eller om dig själv?

Jag vill gärna att vi ska lära känna varandra bättre i klubben, det är en av mina missioner för det kommande året. Så vill du berätta om dig, så ta möjligheten! Kan du inte själv så hjälper jag dig att spela in en video, genom att vi bokar ett möte via Zoom eller Teams. Tycker du att det är svårt att prata på fri hand så intervjuar jag dig gärna. Hör av dig till mig så löser vi det tillsammans!

Glada semesterhälsningar från Skiathos!

// Mia

1. Göran Xanthakis säger:

Jag har fått svar på många frågor, som jag har haft i många år! Riktigt intressant!

• Rotaryklubb: Rotary e-Club 2410
  2. Arne Thorfinn säger:

Jag väntade på att man skulle visa det svenska exemplet, nämligen där Göta älvs norra del – Nore älv- möter havet. Där finns ett sk Estuarium – en biotop med olika salthalter- hela området där – inkluderandes Överön- är nu ett stort naturreservat. Detta reservat skulle kanske kvala in för en egen programpunkt i klubben.

• Rotaryklubb: Rotary E-club 2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  3. Lennart Disborg säger:

Intressant

• Rotaryklubb: e-club 2410
  4. Gert Nilsson säger:

Har redan svarat men jag skickas tillbaka igen.

• Rotaryklubb: Ystad-S:t Petri Rotrykllubb
  5. Gert Nilsson säger:

Fantastiskt.

6. Gert Nilsson säger:

Oceaner som möts.
    Vatten upphör inte att intressera och faschinera. Alltifrån bäcken vid mitt barndomshem till världshaven ät spännande, liksom vattnet vi dricker.
    Och vatten betyder något, i det lila och i det stora.

7. Gert Nilsson säger:

Oceaner som möts.

8. Bo Sundmark säger:

Otroligt spännande och givande!

• Rotaryklubb: Stockholm Strand Rotaryklubb Distrikt 2350
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Swish
  9. Christina Thorsson säger:

Mycket intressant

• Rotaryklubb: Katrineholm Rotaryklubb, Klubbnr 13170. Distrikt 2370.
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): PayPal
  10. Ingemar H Drogell säger:

Fascinerande. Och Månen styr mycket på Jorden plus att vi är en del av hela Universum, som också påverkar vår planet. Gigantiskt !!

• Rotaryklubb: Rotary E-club 2410
  11. Gert Nilsson säger:

Har redan skrivit den/Gert Nilsson

12. Gert Nilsson säger:

Oceanerna. Mycket intressant hur haven möts. Jag hade tänkt att det bara var en namnfråga, men de olika haven har ju helt olika”inredningar”- Jag ha varit på Skagen och sett hur två hav möts, men det här var ju en större historia. Som sagt, mycket intressant!

13. Kaj Alvén säger:

Intressant.

• Rotaryklubb: Smålandsstenar Rotaryklubb 13264
  14. Jan Jaldeland säger:

Jag kom att tänka på Mälarens möte med havet men också ett eget möte mellan The Atlantic & pPacific ocean och 12-gradigt vatten på vår Garden Route från Cape town runt Sydafrika!
    Intressanta möten och insikter med ökad kunskap!

• Rotaryklubb: Eclub2410