Hem » Blogg » Water Firing Hypercar with NASA Technology

Water Firing Hypercar with NASA Technology

Veckans föredrag handlar om en bil. Visserligen en prototyp, men vad blir det av denna när den väl sätts i produktion. 2000 hk, toppfart 350 km/timmen, 0-100 på 2,2 sekunder, teknik utvecklad av NASA och en futuristisk design. Nu frågar du kanske efter kopplingen till vatten. Det är en vätgasbil så det kommer vatten ur avgasröret. I bland annat Mariestad i Västergötland pågår en testverksamhet med vätgasbilar, men detta är något helt annat. Se och njut, här är Hyperion XP 1.

 

OM DU GÄSTAR FRÅN ANNAN ROTARYKLUBB! Var vänlig skriv hela ditt namn (för- och efternamn) samt den email-adress (samma som du använder i Rotary) och namnet på din klubb – då underlättar du för oss att registrera närvaron.

  • Ta del av föredraget.
  • Närvaro registreras endast för kommentarer på senaste veckans föredrag, dock är ni välkomna att se de äldre föredragen med.
  • Skriv i kommentarsfältet vad du tyckte om föredraget. Glöm inte dina uppgifter om namn, klubbnummer och den email adress du använder i Rotary. Detta för att vi ska kunna närvaroregistrera dig.
  • Köp en eller flera vattenflaskor för 20 kr/st till vårt vattenprojekt genom Paypal (längst ned på sidan).

Genom att lämna din kommentar (och betala in till vårt vattenprojekt via PayPal) har du visat att du närvarat på denna veckas Rotarymöte. Du godkänner också att vi sparar din email-adress och kan komma att skicka dig ett nyhetsmail – men du kan när som helst välja att sluta prenumerera på dessa.

All närvaro registreras 1-2 gånger per månad, var inte orolig om du inte fått din ”pinne” direkt efter besöket den kommer vid nästa registreringstillfälle./Registratorn

Varmt välkommen att berätta vad du tyckte om föredraget! (Första gången du lämnar en kommentar så behöver vi godkänna inlägget innan det syns på sidan).

11 kommentarer

  1. Bo Lysell säger:

    För cirka 20 år sedan var vårt företag underleverantörer till GM i dess avdelning i Honeoye Falls, N Y. Vi utvecklade och tillverkade mät och övervakningssystem för bränsle stacken. GM tillverkade omkring 2000 prototyper i deras Equinox SUV chassis, som sattes i trafik för utvärdering. Deras stack använde vätgas, i motsats till andra som använde varierande hydrocarbon bränslen. Jag gick i pension för 12 år sen men tydligen har GM övergett bränsleceller, eftersom allt har batterier nu för tiden. Lagring och distribution av energi är cruxet för framtiden. Mycket underhållande video.

    • Rotaryklubb - Naples, NY, USA, Club ID 4797
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - PayPal
    • Eva Hyllstam säger:

      Hej Bo, så roligt att vi får en besökare från USA! Kul att du hittade till oss!

      • Rotaryklubb - E-Club 2410
      • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  2. Susanne Jakobsson säger:

    Många fortkörningsböter blir det😊

    • Rotaryklubb - Rotary e-club
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  3. Bengt Bengtsson säger:

    Water Firing Hypercar with NASA Technology
    Ja, man ser och förstår att NASA är med i projektet. Allt väldigt futuristiskt och på något sätt känns det långt till ett färdigt projekt. Emellertid behöver vi projekt och idéer som kittlar människan för att ta vidare steg in i framtiden.

    • Rotaryklubb - Kalmar Slott RK
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Swish
  4. Tina Erixon säger:

    Häftigt och mycket intressant.
    Jag har betalat med swish.

    • Rotaryklubb - 13265
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Swish
  5. Sven Andersson säger:

    Frågan är när denna bil kommer att ägas av gemene man.

    • Rotaryklubb - Varbergs Rotaryklubb
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Swish
  6. Ingemar H Drogell säger:

    Mycket intressant. Och en proffsig presentation. Var på ett föredrag för två veckor sedan med en expert på Elbilar. Också mycket intressant. Problemet är infrastrukturen. Dvs. laddstationer och hur snabbt det kan gå att ladda. Vissa områden i Sverige saknar laddstationer. Världen behöver dessa förändringar. OCH när människor slutar kriga och använder alla dessa miljarder och åter miljarder till tekniska utvecklingar, mat på bordet etc. etc. istället för massförstörelsevapen, död och förstörelse, då kan all denna teknik genomföras. Vi får kämpa för det.

    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  7. Bengt Olsen säger:

    Hyperion är tjusig men sprider en enorm ljudförorening, jag uppfatttar att även om priset är OK så är leverenstiden inte OK, så jag håller tv till godo med min elhybrid.

    • Rotaryklubb - eclub
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Välj ett alternativ
    • Bengt Olsen säger:

      Hyperion är tjusig men sprider en enorm ljudförorening, jag uppfatttar att även om priset är OK så är leverenstiden inte OK, så jag håller tv till godo med min elhybrid.

      • Rotaryklubb - 2410
      • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Välj ett alternativ
  8. Björn E säger:

    Väte är intressant men inte utan problem, och det ska bli intressant att se hur långt vi kan ta tekniken.

    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  9. Lennart Disborg säger:

    STÄLL BILEN MOT EN FORMEL 1 BIL SÅ FÅR VI SE VAD DEN KAN PRESTERA.
    Vätedrift som alternativ till el-bilar är intressant men väldigt futuristiskt.

    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *