Hem » Blogg » This Water Engine will DESTROY the Entire Car Industry!

This Water Engine will DESTROY the Entire Car Industry!

Föreställ dig att du kan köra runt med din bil hela veckan utan att spendera en enda krona på bensin. Kan det bli verklighet? Ett av de mest populära bilmärkena i världen har just gjort en banbrytande innovation. Experter har erkänt att denna teknik har potential att revolutionera hela bilindustrin på ett sätt som du aldrig kunnat föreställa dig. Vad är tekniken bakom denna banbrytande innovation? Hur kommer denna nya uppfinning att påverka framtiden för bilindustrin och världen i stort?

OM DU GÄSTAR FRÅN ANNAN ROTARYKLUBB! Var vänlig skriv hela ditt namn (för- och efternamn) samt den email-adress (samma som du använder i Rotary) och namnet på din klubb – då underlättar du för oss att registrera närvaron.

  • Ta del av föredraget.
  • Närvaro registreras endast för kommentarer på senaste veckans föredrag, dock är ni välkomna att se de äldre föredragen med.
  • Skriv i kommentarsfältet vad du tyckte om föredraget. Glöm inte dina uppgifter om namn, klubbnummer och den email adress du använder i Rotary. Detta för att vi ska kunna närvaroregistrera dig.
  • Köp en eller flera vattenflaskor för 20 kr/st till vårt vattenprojekt genom Paypal (längst ned på sidan).

Genom att lämna din kommentar (och betala in till vårt vattenprojekt via PayPal) har du visat att du närvarat på denna veckas Rotarymöte. Du godkänner också att vi sparar din email-adress och kan komma att skicka dig ett nyhetsmail – men du kan när som helst välja att sluta prenumerera på dessa.

12 kommentarer

  1. Pernille Belter säger:

    Jeg må som dansker undskylde for vores del i lukningen af Barsebäck….

    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  2. Johan Bengtsson säger:

    Hade jag hört detta den 1 april hade jag nog dragit på smilbanden. Nu ställer jag mig frågan om detta är ett exempel på s.k. ”fake news” eller någon sorts illusorisk framtidsvision. Ett annat alternativ är att filmen bagatelliserar tekniska utmaningar. Mycket talar nog för att det sistnämnda är fallet. Skulle det tvärtom ligga sanning i detta och dessutom finnas möjlighet till ett förverkligande lär arbetet i en av Nobel-kommittéerna bli raskt avklarat i år 🙂

    • Rotaryklubb - Rotary E-Club 2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  3. Karin Bondéus Hedelin säger:

    Låter nästan för bra för att vara sant.

    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  4. lennart disborg säger:

    Om något av vad de pratar om i filmen är sant kommer vi snart se Toyota vattenbilar på gatorna.

    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  5. Arne Thorfinn säger:

    Håller helt med Björn Elenfors om resonemanget att ”mikroelektrolys” av vatten inte låter sig göras så enkelt. Det är 1april-varning på hela beskrivningen. Men den som lever får se… Toyota ledning verkar ur den aspekten ligga pyrt till..

    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  6. Thomas Landberg säger:

    Science fiction varning och lite svårt att tro på i en ganska rörig presentation å andra sidan var det science fiction att prata i en liten telefon och se varandra när jag växte upp på 1950-talet…;-)

    • Rotaryklubb - E-Club 2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - PayPal
  7. Jan Jaldeland säger:

    Fantasy or reality?
    Att som ecluben ha valt VATTEN som fokus och familjen TOYOTA som brand känns bra !! Att bara byta motor från till Hybrid till Hydro likaså!! Synd man inte får uppkeva denna evolution!!

    • Rotaryklubb - Eclub2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  8. Björn E säger:

    Ja, att tillverka bra ren brännbar vätska med hjälp av luft, vatten och energi är känd teknik. BMW kallade det e-diesel och e-bensin när de jobbade med det. Allt man behöver är en bra pålitlig energikälla, gärna ett kärnkraftverk här uppe i norr där solen inte är verksam året om, och sen kör man. Men det är ganska långt från att få folk att tro de kan köra med vatten i tanken på en bil. 🙂

    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  9. Pernille Belter säger:

    Hm, jeg kan godt følge dig, Björn. Satte selv hastigheden op til 1,5 for at nå igennem, da der var en del ”fyld”.
    Ved ingenting om emnet så prøvede at søge lidt, og selvom der skulle være nogle muligheder, ser det for en dels vedkommende ud til at være via en form for produktion, som ikke finder sted i selve bilen:
    Nonetheless, Stanley Meyer’s vision has regained momentum and holds promise for the future. Starting from 2026, Formula 1 plans to adopt this new type of fuel, either pure or mixed with biofuel derived from biomass, for its internal combustion engines. And, like Formula 1, other racing categories are following suit. Known as eFuel, this ground-breaking development is great news for classic car collectors since it can be used without any modifications to internal combustion engines, ensuring the perpetual use of classic cars.
    Uddraget er fra dette link:
    https://roarington.com/media-house/stories/stanley-meyers-idea-has-become-reality-water-will-be-the-basis-of-the-fuels

    • Rotaryklubb - E-club
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  10. Björn E säger:

    Vi brukar ha bra föredrag men det här var ett bottennapp – bara robotläst reklamtext med orelaterade bilbilder som inte förklarar vad de pratar om. Dessutom med tveksamt innehåll, det verkar helt enkelt inte stämma.

    I grunden handlar det om att med hjälpav elektricitet bryta isär vattenmolekylerna till väte och syre och sen köra det som en vätgasdriven motor. Problemet är bara att enligt de kommenter från insatta jag sett så måste man mata in mer elektricitet än du får ut energi ur vätet. Det hade alltså varit bättre att använda elektriciteten till att driva bilden direkt.

    Däremot fick Toyota en hel del press nyligen när de pratade om en motsvarande motor med ammoniak, där man faktiskt får ut mer energi ur den producerade vätgasen än elektriciteten som matas in i den. Då kan det gå framåt, men ammoniak är inte heller helt fritt från problem som alla med en fungerande näsa vet.

    • Rotaryklubb - E-Club 2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  11. Lars-Åke Dahl säger:

    Intressant och tankeväckande.

    • Rotaryklubb - Uppsala Linne RK, 51634
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ) - Swish

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *