Hem » Blogg » Vecka 30: Sveriges nationalparker

Vecka 30: Sveriges nationalparker

Roligt att förra veckans föredrag om Rotary Peace Center fick så god respons. Det blev även klart hur viktig och rätt vår målsättning för året att öka kunskapen om Rotarys verksamhet såväl inåt som utåt är. Veckoföredragen är en av våra kanaler och kom gärna med förslag på föredrag om Rotarys aktiviteter.

Denna helg har jag gjort två vandringar i Norra Dalarna. Ena dagen besökte jag Fulufjällets Nationalpark med Sveriges högsta vattenfall. Storslaget, men än mer storslagen var utsikten, som blev belöningen efter rätt tuff vandring med inslag av klättring. Även om himlen ser dramatiskt molnig ut på bilden, var det en varm och skön dag.

I söndags var det dags för Sälen-fjällen och när morgonen bjöd på en blygrå himmel väcktes tanken på att tänka om vad gällde dagens aktivitet, men längtan till fjället segrade över oron för störtregn och tur var väl det. Trots att shortsen byttes ut till mössa och vantar var det en minst lika fin upplevelse idag. Men här kan vi snacka dramatiskt väder!

Trots, eller kanske tack vare, dimman blev den en fantastisk vandring längs Södra Kungsleden. Något riktigt fint med Södra Kungsleden är att de första kilometrarna från startpunkten vid Sälens Högfjällshotell är anpassade för rörelsehindrade. Oavsett vilken dramatik en fjällvandring bjuder på, är det nog det rent magiska i att kunna lyssna på tystnaden, som endast bryts emellanåt av en fågel eller bäckens porlande. Det är som bortom det mesta av upplevelser, om du frågar mig. En dagstur eller en veckolång tur med tält, torrfoder och hela kittet – Spelar ingen roll. Har du ännu inte gjort en fjällvandring föreslår jag att du sätter upp den på din bucketlist!

Veckans föredrag handlar således om ett angeläget ämne för att öka vår kunskap om lokala, nationella och internationella värden –våra nationalparker.

Visste ni att Sverige var första landet i Europa som inrättade en nationalpark? Mer om det och våra Nationalparker kan du läsa här. Om ämnet väcker intresse och lust att titta vidare kommer här länkar till Världsarvet Laponia och våra övriga fantastiska världsarv.

Hör gärna av er med reflektioner, frågor och synpunkter om stort och smått!

President Lisa Svahn

Spara