Hem » Blogg » Vecka 49: The best kindergarten you´ve ever seen

Vecka 49: The best kindergarten you´ve ever seen

Hej Rotarianer

Så är vi inne i julmånaden och jag hoppas att alla har det bra innan allt julstök drar igång. Vi har hunnit avnjuta lördagen på Elisefarm och söndagens eftermiddagskaffe dracks på Flinckman Café. Två riktiga pärlor i Skåne och det betyder att jag redan nu hunnit inandas en hel del julmys.

I början av veckan hade vi vårt årsmöte och det var extra roligt att så många deltog, både gamla som nya medlemmar.

Några av de saker som avhandlades och beslutades om var att årsstämman beslutade att medlemsavgiften ska höjas från 1/1 2019 till 750 kr /halvår + 0 kr i / engångsavgift.

För tiden 1/7 2019 – 30/6 2020 beslutades att välja styrelseledamöter.

President Veronica Örfelth
Vice President Åsa Gilbertson
Sekreterare Mia Löfdahl
Kassör Charlotte Ahlberg
Immedate Past President Åsa Gilbertson
IT-samordnare Björn Elenfors
Webb Dennis O. Krook, Åsa Gilbertson
Ledamot Ulf Andersson

Till valberedning för verksamhetsåret 2019 /2020 beslutades välja
Åsa Gilbertson
Björn Elenfors
Veronica Örfelth

Nästa 27:e möte blir den 28 januari då Agneta Westerdahl berättar mer om Rotary Friendship Exchange

Julgåva

Glöm inte att ni kan köpa gåvobevis i vår webshop. Ni kan köpa ett gåvobevis för antingen 5, 15 eller 25 vattenflaskor.

Föredrag

Veckans föredrag är oerhört charmigt föredrag där den japanske arkitekten Takaharu Tezuka berättar om ett av sina fantastiska verk – the best kindergarten you´ve ever seen

Ha en fortsatt skön vecka

Åsa Gilbertson, president

1. Anja Molin säger:

Vilken fantastisk idé, arkitekten har fått skapa och anpassa för att matcha väl forskat mänskligt beteende

• Rotaryklubb: landskrona citadell rotary
  2. Bo Ireståhl säger:

Innovativt och en härlig idé! Tänka vad man göra när man låter fantasins kraft verka och olika idéerna förvekligas och låter barnen utsättas för lite risker.

• Rotaryklubb: E-club
  3. Lisa Svahn säger:

Så befriande. Barnen får behålla sin rörelseglädje och ingen vuxen som ropar ”spring inte!”

• Rotaryklubb: Östermalms Rotaryklubb
  4. Bo Persson säger:

Imponerade med denna förnyelse men var har vi ytorna centralt i våra städer? Och slantar till investering?

• Rotaryklubb: Borlänge - Stora Tuna Rotaryklubb
  5. Ulf Andersson säger:

En härlig idé! Och att arkitekten fick förverkliga den. Kul att se ungarna utsätta sig för ”lite faror”. Den möjligheten saknas nog i stor utsträckning hos oss.

• Rotaryklubb: E-club 2410
  6. Veronica Oerfelth säger:

Riktigt kul att se sådana här projekt! (Det var lite svårt att tolka hans engelska medan jag bakade saffranskaka här, men fick väl med det mesta antar jag) Upplyftande att se något som stimulerar på det här planet. Det vore spännande att höra från dina resor i Japan Åsa, dela gärna med dig av det någon gång i dina brev, eller vid något tillfälle, till ex ett 27e möte.
    Låter riktigt intressant att höra om dina projekt också David K.

• Rotaryklubb: e-club
  7. David Krug säger:

När jag ser detta och hans slutsats att arkitektur kan förändra världen och samhället och att barn har användning av inspirerande platser för rörelse och att inte överbeskyddas osv, så känner jag mig glad och stolt över att jag har gjort en park efter samma principer där barn som just lärt sig gå klättrar runt tills föräldrarna tvingar dem därifrån och att ett barn som växt upp där blev professionell skateboardåkare redan runt 18 års ålder. 🙂 Jag har fått försvara lite ”riskabla” delar av parken gentemot Stockholms Stad och föräldrar ibland och har ibland byggt bort riskerna.

Känner också att det är lite synd att jag på sätt och vis nöjt mig med att designa en park och inte ansträngt mig för att få chansen att designa fler. Huvudsakligen för att själva byggandet/byggledandet inte är något jag känner mig manad att hålla på med och för att jag vill vara i varmare länder.

• Rotaryklubb: Rotary E-club 2410
  8. Marie Hägg Ganessane säger:

Tänk vilka framsteg som mänskligheten gjort och vad det betyder för den lilla människan.

• Rotaryklubb: Rotary E-club