Hem » Blogg » Vecka 7 – Coronavirus (föredrag)

Vecka 7 – Coronavirus (föredrag)

Mina fina Rotaryvänner…

Som vanligt känns avståndet mellan oss påtagligt.  Jag har varit med om det tidigare när jag jobbade med en webbtidning. Och kanske var det just avståndet till läsarna som till sist tog bort min entusiasm ifrån det fantastiska jobbet det innebar att vara mitt i händelsernas centrum.

Förra veckan avslutades för mig med att sjunga på en älskad väninnas begravning. Vi var på en vacker skärgårdsö utanför Göteborg vilket kompenserade upp för allt det sorgliga. Min ambition under veckan var annars att dela med mig av tankar jag haft sedan vårt 27:e möte – men tiden vill inte räcka till allt.

Den uppmärksamme kanske märkt att vi fått ett nytt typsnitt på vår hemsida. Det fanns ambitioner på att göra fler förändringar, men vår webb-hjälpande hand Anders Eriksson blev istället anställd. Nu gör det honom för upptagen för att lägga tid på vårt ideella arbete. Vi kan bara tacka och gratulera Anders så långt och hoppas på att han (eller någon annan) ev. kan frigöra tid för våra önskemål senare.

Vi vill att medlemmar och gäster lätt hittar till och klarar att navigera på vår hemsida. Förra veckan kunde vi lära oss hur man söker och ger info till andra via ”My Rotary”. Vår medlem David Krug har skapat ett projekt där för att testa funktionerna. Just nu är det väldigt tomt på intressenter meddelar David, tydligen bara undertecknad som kommit dit hittills – så gå gärna dit och testa och godkänn Davids vänförfrågan du med. Vi följer upp detta nästa vecka. Du kanske kommer på att du också vill skapa något eget i My Rotary. Kolla runt och se om du hittar något som stimulerar ditt intresse! Björns föredrag om My Rotary blev uppskattat av många. Veckan innan hade vi guvernörsbesök. Även det spelades in och kan ses i efterhand här.

Hur hittar du våra föredrag på hemsidan?

Om du ska söka på tidigare föredrag på vår hemsida ska du gå till kategorin ”blogg”. Där, om du kikar i den högra kolumnen är föredragen listade med vecka och namn. Det går bra att få närvarostämpel i efterhand för dina besök. Även gäster får närvaro retroaktivt om de skriver på sidan för den aktuella veckans föredrag och köper vattenflaskor i samband med besöket.

Ett av våra stora projekt är Solvatten. Om du befinner dig i Stockholm på måndag kan du besöka Åkersberga och Österåkers Rotaryklubb. Den 17 februari har de föredrag om Solvatten.

Veckans föredrag kommer från en god vän till mig som heter Manyan. Han är ordförande för tyska International Society for Human Rights (ISHR) som är en välkänd internationell människorättsorganisation. Innan Manyan gick i pension har han arbetat som chef på ett våra största svenska företag. Han talar många språk flytande, däribland svenska mycket bra. Han har mycket att dela med sig av och därför är jag glad över att nu kunna följa hans nystartade youtube-kanal (här talar han engelska) för att hålla mig uppdaterad kring aktuella kina-frågor. Hoppas ni också tycker att det är intressant och givande.

Veckans Föredrag hittar du här

Vänliga hälsningar

Veronica Örfelth, president för Rotary e-club 2410

1. Ulf Andersson säger:

Skrämmande, på flera sätt…..

• Rotaryklubb: E-
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Välj ett alternativ
  2. David Krug säger:

Ja sann statistik är inte alltid lätt att hitta, varken i Kina eller andra länder. Eller sanning generellt. Men särskilt inte i Kina.

• Rotaryklubb: Rotary E-club 2410
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): Jag är medlem i Rotary E-Club 2410 och har förskottsbetalat
  3. Leif Jarlén säger:

My Rotary – bra tänkt struktur men något dåligt framförande. Borde varit bättre förberett innan det lagts ut.

• Rotaryklubb: Lidköping
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): PayPal
  4. Christina Thorsson säger:

Tack för info – intressant

• Rotaryklubb: KatrineholmBacka Rotaryklubb, Klubbnr 13171. Distrikt 2370.
    • Jag har betalat mitt gästbesök (välj ett alternativ): PayPal
    • Christina Thorsson säger:

gäller vecka 7

• Rotaryklubb: KatrineholmBacka Rotaryklubb, Klubbnr 13171. Distrikt 2370.